torsdag 29 december 2016

Skapandet och Träffa karaktärerna, Händelse 1

Skapandet och träffa karaktärerna
För att starta upp vårt tänka tema som ska handla om den hållbara utvecklingen och tema om havet har vi planerat att barnen först och främst ska få möta Dykaren David som kommer bli introduktionen och inspiration för barnen i det tänka arbetet med havet. Introduktionen är tänkt att inkludera barnen redan från början där själva uppstarten av detta ska ske genom att vi har en dockteater och dem får träffa David som berättar vem han är och varför han besöker dem med mera. Detta för att barnen sedan ska få starta upp och börja tillverka karaktärer som David kommer träffa nere i havet när han dyker ner, vad dem är för något, vad dem heter och hur deras personligheter är. För att det ska ske enligt Lpfö mål och riktlinjer kring allas delaktighet, rätt till att uttrycka sig och demokrati i sig har vi bestämt att vi ska lyssna in förslagen barnen kommer med (Skolverket, 2016). Vi ska fokusera mot en överenskommelse, lösa problem där man inte alltid behöver vända sig till en vuxen för att löse en oenighet. Kan barnen inte komma fram till ett beslut får vi lösa det med eventuellt med andra metoder som en röstning eller liknande för att komma fram till ett gemensamt beslut. Viktigt att veta är att demokrati är också en del av den hållbara utvecklingen som är vårt grundtema, eftersom när vi fokuserar på allas lika värde och rätt att bli hörda ingår detta också i den hållbara utvecklingen (Björklund, 2014).

För att starta själva dockteatern har jag Dykare David gömd i en påse tills alla barnen är samlade. Barnen är samlade i en ring på golvet och spänningen vad som finns i påsen går att ta på. Dem frågar återkommande vad som finns där i och vi pedagoger säger att det får veta när samlingen startar. Dem kommer med olika förslag på vad som kan finnas där i, varav flera av förslagen handlar om djuren som lever i havet. Vilket är roligt att höra då vi har märkt i arbetslaget att intresset för havet är stort i denna barngrupp så det kändes givet att starta ett arbete kring detta, och det ska bli intressant att se vart barnen tar oss i vårt gemensamma arbete. När väl samlingen börjar sitter alla tysta och beredda på att möta vad som nu finns i påsen. Jag sticker ner handen i påsen och får med mig upp en människa vi skapat. Hej hej alla barnen säger han, vad roligt att jag fick komma hit!  Varpå alla barnen utbrister Hej som gensvar. Alla barnen är helt överens om att det är en människa, men den har på sig något konstigt, något som liknar två tuber på ryggen. Ett av barnen vars pappa som jobbar som rökdykare vet med sig att det är minsann luft i dem. Varpå andra barn då utbrister att han har badkläder på sig och att det är en som kan vara under vattnet, att det är en dykare. De drar paralleller och likheter till filmer de sett med liknande figurer i och alla barnen är överens om att det är en dykare. Paralleller som bland annat Hitta Nemo kommer som förslag där man i denna film ser en dykare där.  Dykaren interagerar vidare med barnen och det uppskattas verkligen och barnen lever sig in i det hela. Dykaren säger att han tycker det var roligt att alla vet att han är en dykare, men att han inte hunnit presentera sig ännu. Så han simmar runt i ringen och hälsar på alla barnen en och en.

David som han heter berättar sedan om att han längtar efter att få dyka ner i havet och upptäcka vad som finns där nere i det stora blå och hur de olika varelserna ser ut, och hur dem har det där nere egentligen. Han frågar barnen om dem vet några djur som kan finnas i havet som man kanske kan möta när man simmar ner där. Barnen är ivriga och svara det att fiskar ser man garanterat, och kanske en sköldpadda säger ett annat barn. Varpå ett av barnen räcker upp handen och berättar att bläckfisk kan man möta och då får man akta sig för dem kan spruta ut sånt där svart om dem blir rädda. Dykare David ställer barnen frågor om de olika djuren och barnen har bra koll på hur dem ser ut, vad dem äter och vart dem bor. Barnen har bra koll på de olika djuren och vet grunderna i föda och boplatser, och hur dem ser ut är dem helt överens om. Bläckfisken och alla hans åtta ben, eller sköldpaddan som är grön och har ett skal på ryggen. Detta troligen för vårt tidigare arbete med havet i förskolan och böcker vi läst men även sådant dem lärt sig hemifrån. Efter denna pratstund med barnen tackar Dykare David barnen för att han fått träffa dem, han berättar också att han kommer återkomma och vara den som uppdaterar oss om vad som händer i havet och att vi kanske får följa med när han besöker havet. Men att han nu måste hem och förbereda sig eftersom han ska börja sitt äventyr om några dagar.  

När Dykare David åkt iväg är barnen fortfarande inne på samtalet om havet och djuren som lever där i som han kanske kommer möta. Varpå jag som pedagog tar tillfället i akt och riktar in barnen mot att eventuellt skapa dessa karaktärer. Genom att jag säger till barnen att vi kanske ska skapa karaktärerna Dykare David ska möta när han dyker ner. Vilket ger en positiv respons hos barnen som genast har idéer om vad som kan vara intressant att möta. Pedagogerna och barnen tar fram material, men inte vilket material som helst. Utan med tankar på hållbar utveckling utifrån WWF (2016) rapport som vi jobbat med lite innan om att man inte ska kasta allt utan vi har sparat olika material på avdelningen, så får barnen skapa med material vi återbrukar och sparat under en tid på förskolan som kartonger och tyg m.m. Sen säger jag det att man gärna får gå ut och hämta naturmaterial om man gärna vill det. Varför vi gör detta med återbruk och naturmaterial är för miljön påverkas mindre av detta, att vi kan återanvända sådant som annars kanske ses som skräp för en men kanske en början till en fisk för en annan, vilket barnen varit med och jobbat på innan och har grundtankar inom. Dock innan skapandet av karaktärerna måste vi komma överens om några individer Dykare David ska möta säger jag till barnen. Barnen funderar och kommer fram till att alla får skriva en lapp med hjälp av fröken på ett djur var. Därefter ska vi dra två lappar som blir de karaktärerna vi ska skapa tillsammans idag. Genom att få barnen delaktiga på detta sätt och rätt till att påverka stärker vi deras självkänsla (Sellgren, 2009). Vi ser till att alla barnen känner sig nöjda med detta tillvägagångssätt och är nöjda med hur det ska gå till. Vilket alla barnen är och börjar skriva sina lappar, vika dem och lägger sedan i en burk. Vi bestämmer tillsammans att vi nöjer oss med två karaktärer till en början. Så vi drar två lappar  och på den första står det Sköldpadda, och på den andra lappen står det bläckfisk. Barnen är ivriga och börjar fördela olika arbetsuppgifter med en gång, inget missnöje i att det blev dessa utan alla är med på noterna. Några barn är duktiga på att virka med händerna och skapar därmed ben till bläckfisken med garn på detta sätt. Medan några andra barm barn börjar skapandet av sköldpaddan. Barnen inkluderar varandra och skapar och konstruerar med hjälp av flera olika tekniker. Jag vill här tillägga att när barnen konstruerar och utvecklar kunskaper inom konstruktion och byggandet av karaktärerna med hjälp av olika tekniker, därmed uppnår mål inom läroplanen (skolverket, 2016). Sköldpaddan kropp skapas av skumgummi och till bläckfisken hittar ett av barnen en gammal party hatt i kartong. Det skapas och kreativiteten flödar hos barnen vilket är skoj att se. 


Under skapandet pratar barnen om Hitta Nemo filmen, och den nya Hitta Doris som nyligen varit på bio. Dem har i filmen också dessa djur med i filmen och barnen börjar pratat om namn till deras karaktärer och alla är överens om att sköldpaddan ska heta Flyt, och bläckfisken ska heta Ingvar som karaktärerna ur filmen. Där jag som pedagog inflikar till barnen och frågar dem hur våra karaktärer är i personligheten. Hur är dem som individer? Barnen diskuterar en lång stund men bestämmer sig för att skoja till det lite, och göra lite tvärt om. För filmen är flyt en rätt cool sköldpadda som tar de hela med ro, men barnen vill att deras Flyt ska vara en Sköldpaddan som är feg och försiktig och är rädd för att saker förändras och att det kommer nya saker till havet. Medan Bläckfisken Ingvar är en go, glad och sprallig individ och ser livet alltid från den ljusa sidan. Nu när karaktärerna är färdigskapade och har fått namn och personlighet, avslutar vi för denna dagen och tar nya tag nästa gång och fortsätter vårt arbetet med Flyt och Ingvar nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar