Tankar under arbetets gång
Vi
har sen tidigare haft lite arbeten vid havet med barnen och detta blir då en
bekant miljö för barnen och något dem har en hel del erfarenheter ifrån. Det
märks att barnen är trygga i benämningarna av de olika karaktärerna och sen
verkar det onekligen som att alla nyligen har tittat på filmen om Nemo och
Doris. Då namnen verkar ta sin grund utifrån just dessa filmer. Vilket är skoj
att barnen fått inspiration därifrån, men också att alla kunde enas så bra med
namnen på de olika karaktärerna. Temat som handlar om hållbar utveckling har
enligt Björklund (2014) 3 olika dimensioner som sammanstrålar med varandra för
att hållbar utveckling ska uppnås. Dessa tre dimensioner är Ekonomisk
hållbarhet, Ekologisk hållbarhet och Social hållbarhet. Med detta kort sagt så
har vi idag med arbetssättet och fokusen denna gång jobbat mer inom den sociala
hållbarheten.
Då fokusen varit att alla skulle komma till tals och kunna
påverka, känna sig delaktiga och känna allas lika värde. Där ingen har
diskriminerats på grund av könstillhörighet, religion eller etiskt tillhörighet
och mycket mera. Vilket är mål och riktlinjer som har med just social
hållbarhet att göra (skolverket, 2016) men som då också har en betydelse inom
den hållbara utvecklingen. Vi har även i arbete gett barnen tillåtelse till att
använda sin fantasi och kreativitet vilket Björklund (2014) menar är viktigt
när dem ska känna en slags tillit till att dem faktiskt kan och får fritt skapa
som i detta fallet karaktärernas identitet. Men också att vi vill att barnen
ska våga använda sig av fantasin, så det inte blir en avsaknad av denna. Vi
anser utifrån Björklund (2014) studier att fantasin är ett oerhört viktigt
redskap att kunna använda sig av, då för att framtidens så kallade
vetenskapsmän är just våra barn. Utan dess fantasi kan vi inte få fram nya
idéer, lösningar på problem som uppstår i vår värld. Vi vill därför i vårt
fortsatta arbete fortsätta hålla barnens fantasi och kreativitet vid liv men
där vi då också kan få in den hållbara utvecklingen i det arbetet och lösa
olika problem tillsammans och få ett aktivt tänk kring miljön.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar