torsdag 29 december 2016

Tankar under arbetets gång

Tankar under arbetets gång 

Vi har sen tidigare haft lite arbeten vid havet med barnen och detta blir då en bekant miljö för barnen och något dem har en hel del erfarenheter ifrån. Det märks att barnen är trygga i benämningarna av de olika karaktärerna och sen verkar det onekligen som att alla nyligen har tittat på filmen om Nemo och Doris. Då namnen verkar ta sin grund utifrån just dessa filmer. Vilket är skoj att barnen fått inspiration därifrån, men också att alla kunde enas så bra med namnen på de olika karaktärerna. Temat som handlar om hållbar utveckling har enligt Björklund (2014) 3 olika dimensioner som sammanstrålar med varandra för att hållbar utveckling ska uppnås. Dessa tre dimensioner är Ekonomisk hållbarhet, Ekologisk hållbarhet och Social hållbarhet. Med detta kort sagt så har vi idag med arbetssättet och fokusen denna gång jobbat mer inom den sociala hållbarheten. 
Då fokusen varit att alla skulle komma till tals och kunna påverka, känna sig delaktiga och känna allas lika värde. Där ingen har diskriminerats på grund av könstillhörighet, religion eller etiskt tillhörighet och mycket mera. Vilket är mål och riktlinjer som har med just social hållbarhet att göra (skolverket, 2016) men som då också har en betydelse inom den hållbara utvecklingen. Vi har även i arbete gett barnen tillåtelse till att använda sin fantasi och kreativitet vilket Björklund (2014) menar är viktigt när dem ska känna en slags tillit till att dem faktiskt kan och får fritt skapa som i detta fallet karaktärernas identitet. Men också att vi vill att barnen ska våga använda sig av fantasin, så det inte blir en avsaknad av denna. Vi anser utifrån Björklund (2014) studier att fantasin är ett oerhört viktigt redskap att kunna använda sig av, då för att framtidens så kallade vetenskapsmän är just våra barn. Utan dess fantasi kan vi inte få fram nya idéer, lösningar på problem som uppstår i vår värld. Vi vill därför i vårt fortsatta arbete fortsätta hålla barnens fantasi och kreativitet vid liv men där vi då också kan få in den hållbara utvecklingen i det arbetet och lösa olika problem tillsammans och få ett aktivt tänk kring miljön.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar