Att arbeta med storyline som metod anser jag nu vara en bra
metod för arbete med en barngrupp, men i början av vårt arbete tyckte jag att
arbetet med storyline verkade rörigt och för mig var det svårt att förstå hur
man skulle kunna både planera och strukturera arbetet samtidigt som man följer
barnen och låter barnen föra storyn framåt vilket är en grund i arbetet kring
storyline (Lindberg, 2000).
Arbetet förs framåt av vad barnen säger, men att det är överraskande
händelser som sker tar storyn vidare och därigenom riktar lärandet för barnen (Lindberg,
2000), detta har jag lärt mig mer om hur man gör under arbetet rent konkret.
Ett exempel på detta är att vi under vårt arbete tog in krabban i planeringen
eftersom barnen pratat om krabbor. Vi ändrade hur vi presenterade händelsen,
men resultatet blev densamma. Barn förstår inte på samma sätt som vi vuxna utan
de förstår utifrån sina tidigare erfarenheter och vad de upplevt (Pramling Samuelsson, 2011), vilket gör att
när vi ska presentera nytt för barnen är det en fördel om vi gör det utifrån
vad barnen redan kan och vet.
Under
den Globala dagen (personlig kommunikation, den 19 December 2017) fick vi tips
om att om man själv är nybörjare med storyline är det bra att testa och
upptäcka tillsammans med de äldre barnen på avdelningen eller förskolan och när
man som pedagog kan det så kan man även starta upp en storyline med de yngre
barnen, vilket är något jag kommer bära med mig inför framtida arbetssätt.
Jag
har utöver arbetssättet med storyline lärt mig mycket om plaster i havet och
hur man kan arbeta för en giftfri förskola genom att till exempel minska
plastanvändningen på förskolan (Naturskyddsföreningen, 2014).
En sak som jag reflekterat över under detta arbetet är att
det bitvis varit ganska svårt att utföra arbetet i grupp när vi samtidigt
skulle dokumentera det vi gjorde på bloggen. Det krävdes mycket av oss alla för
att se till att alla tog del av allt som hände då vi inte alltid satt på samma
plats och planerade eller skrev. Detta ordnande också upp sig efterhand som vi
kände oss tryggare i vad vi gjorde.
Referenser:
·
Lindberg, E. (2000). Storyline:
den röda tråden. Solna: Ekelund.
Naturskyddsföreningen (2014). Operation Giftfri
Förskola: Var med och avgifta barnens vardag. Hämtad 2017-01-11 från http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/miljogifter/giftfri-forskola
Pramling
Samuelsson, I. (2011). "Why We Should Begin Early with ESD: The Role of
Early Childhood Education." IJEC 43: 103–118.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar