onsdag 11 januari 2017

Min reflektion, Fanny Wingren

Att arbeta med storyline som metod anser jag nu vara en bra metod för arbete med en barngrupp, men i början av vårt arbete tyckte jag att arbetet med storyline verkade rörigt och för mig var det svårt att förstå hur man skulle kunna både planera och strukturera arbetet samtidigt som man följer barnen och låter barnen föra storyn framåt vilket är en grund i arbetet kring storyline (Lindberg, 2000).
Arbetet förs framåt av vad barnen säger, men att det är överraskande händelser som sker tar storyn vidare och därigenom riktar lärandet för barnen (Lindberg, 2000), detta har jag lärt mig mer om hur man gör under arbetet rent konkret. Ett exempel på detta är att vi under vårt arbete tog in krabban i planeringen eftersom barnen pratat om krabbor. Vi ändrade hur vi presenterade händelsen, men resultatet blev densamma. Barn förstår inte på samma sätt som vi vuxna utan de förstår utifrån sina tidigare erfarenheter och vad de upplevt (Pramling Samuelsson, 2011), vilket gör att när vi ska presentera nytt för barnen är det en fördel om vi gör det utifrån vad barnen redan kan och vet.
Under den Globala dagen (personlig kommunikation, den 19 December 2017) fick vi tips om att om man själv är nybörjare med storyline är det bra att testa och upptäcka tillsammans med de äldre barnen på avdelningen eller förskolan och när man som pedagog kan det så kan man även starta upp en storyline med de yngre barnen, vilket är något jag kommer bära med mig inför framtida arbetssätt.
Jag har utöver arbetssättet med storyline lärt mig mycket om plaster i havet och hur man kan arbeta för en giftfri förskola genom att till exempel minska plastanvändningen på förskolan (Naturskyddsföreningen, 2014).
En sak som jag reflekterat över under detta arbetet är att det bitvis varit ganska svårt att utföra arbetet i grupp när vi samtidigt skulle dokumentera det vi gjorde på bloggen. Det krävdes mycket av oss alla för att se till att alla tog del av allt som hände då vi inte alltid satt på samma plats och planerade eller skrev. Detta ordnande också upp sig efterhand som vi kände oss tryggare i vad vi gjorde.

Referenser:
·         Lindberg, E. (2000). Storyline: den röda tråden. Solna: Ekelund.
Naturskyddsföreningen (2014). Operation Giftfri Förskola: Var med och avgifta barnens vardag. Hämtad 2017-01-11 från http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-vi-gor/miljogifter/giftfri-forskola
Pramling Samuelsson, I. (2011). "Why We Should Begin Early with ESD: The Role of Early Childhood Education." IJEC 43: 103–118.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar