onsdag 11 januari 2017

Min reflektion: Linda Bark


Reflektion om Storyline som pedagogisk metod och mitt egna lärande!

Arbetet med bloggen och storylinearbetet har varit nytt för mig, men givande och gett mycket nytänk hur man kan arbeta. Våra tankar med bloggen var att skapa lärandetillfällen efter barnens intressen. Där man har kunnat lära sig på ett kreativt sätt om hållbar utveckling och arbetet med framförallt havsmiljön och livet där i och dess betydelse det har när detta blir exempelvis nedskräpat.

Jag tror att ett sådant här arbete inte bara ger barn ny kunskap utan även oss vuxna, när vi tillsammans upptäcker saker (Storyline.nu). Där barnen är de som styr vart vi hamnar i vårt fortsatta arbete med storyline även om vi vuxna kan gå in ställa nyckelfrågor för att leda arbete ibland mot något speciellt. Barnen har utifrån Björklund (2014) genom demokrati fått påverka de olika lärandetillfällena och hur den fortsätta berättelsen kommer fortgå.  Där den röda tråden som växer fram under arbetes gång ska finnas och är viktig för berättelsen som blir, och för att få liv i berättelse bör det hända lite spännande saker ibland som jag som blivande pedagog kan arrangera (Storyline.nu). Detta vilket vi gjorde när någon karaktär fastnar i ett nät och en annan hittar inte sin familj och så vidare. På detta sätt anser jag att barnen inte blir passiva i ett sådant arbete utan är själva aktivt deltagande, problemlösare där de är delaktiga och bestämmer där deras tidigare erfarenheter och kunskaper tas tillvara på, vilket också framgår i målen och riktlinjerna i Läroplanen att vi ska jobba mot (skolverket, 2016). 

Karaktärerna man skapar är gjorda i enbart återvunnet material, vilket är tanken kring att jobba med att bland annat återvinna material i temat hållbar utveckling.  Själva skapandet av karaktärerna är utifrån läroplanens mål och riktlinjer en fördel för barnen när de får utveckla sina förmågor att skapa, bygga och konstruera med hjälp av de olika teknikerna som framgått i bloggen (Skolverket, 2016). När barnen har skapat sina egna karaktärer anser jag att detta blir en större meningsfullhet för barnen och en hjälp när de ska koppla ihop saker och ting, och kan då använda sig av karaktärerna.

Jag har själv utvecklats i arbetet med storyline i att bli medveten om valen vi gör och hur detta påverkar vår planet, där jag också som pedagog måste vara lyhörd i arbetet med barnen och storyline genom att vara flexible när jag tar del av barnens tankar och idéer.  Ett nytt pedagogiskt redskap som kommer hjälpa mig i min framtida yrkesroll, som inte enbart behöver vara inom tema hållbar utveckling, utan kan användas i flera olika områden och teman. Ett arbetssätt som är öppet och man kan arbeta med sina värderingar och normer. Där vi tillsammans kan ställa frågor och diskutera, men för den delens skull ska jag som pedagog inte indoktrinera barnen. Med detta menar jag utifrån Björklund (2014) att jag inte ska stå och säga vad som är rätt eller fel utan förklaring till varför. Utan att vi arbetar tillsammans och skapar en förståelse till varför man gör som man gör, där vi kan ha öppna diskussioner kring vad som kan vara rätt eller fel för exempelvis vår havsmiljö, planet eller liknande. En liten synpunkt utifrån uppgiften från lärare är att själva storyline arbetet är med påhittade barn, att barnen är vi själva vilket gör att vi formar arbetet utan att det egentligen är barn med. När barn är med kan arbetet gå hur som helst och allt beror på gruppen, intresse, erfarenheter och ålder med mera. Så därför känns det som att det hade gett mer lärande i alla fall för mig om man hade fått pröva praktiskt på en riktig barngrupp. Vet att tiden inte räcker till för detta. Men det hade givetvis gett mer i själva lärandet och hur processen kan gå till mer verkligt i storyline arbetet, då man också bland annat hade fått träna på att vara lyhörd och anpassa arbetet efter barnen.

Litteraturlista
Björklund, S. (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Storyline (u.å) hämtad 2017-01-09 från http://storyline.se/om-storyline

Sverige. Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar