Reflektion
Falkenberg
och Håkonsson (2004) lyfter fram att en Storyline består av ämnesarbete,
problemlösning och att arbetet inte kretsar runt ett ämne utan man arbetar med
det som en berättelse. Barnen ska inte bli instruerade till något utan de blir
utmanade i sitt kunnande. Enligt Lindberg (2000) är
den röda tråden i Storylinen bland det viktigaste för att barnen ska förstå
sambanden mellan alla händelser som man gör, men även att avslutningen av allt
är tydligt för barnen. Denna arbetsmetod är enligt Lindberg
(2000) ett underlättande inlärningssätt för en del barn då vi utvecklas på
olika sätt.
Arbetsmetoden blev tydligare
under tiden arbetet var i gång och jag förstod det som att barnen skulle föra det
framåt och att pedagogerna ska vara lyhörda på vad barnen säger eller har för
idéer. När man har en händelse med barn är det av vikt att pedagogerna tar till
sig allt de barnen pratar om och lyssnar på de idéer de kommer med för att
kunna gå vidare med arbetet. Det kan vara till exempel som i vårt arbete att
barnen började prata om krabbor och detta tog vi till oss och tog in detta i
arbetet. Det är något jag kommer ta med mig till framtida arbeten då barnens
åsikter, idéer och funderingar är av värde att ta vara på då man kan använda
sig av dem tillsammans med barnen i verksamheten (Skolverket, 2016). Det kan till
exempel vara när man inte vet vad man ska göra med ett av rummen på förskolan
och där man kan fråga barnen hur de önskar att rummet skulle se ut.
Storyline är något jag inte
arbetat med tidigare och anser att det var svårt att förstå till en början då
det var svårt att förstå vad det gick ut på. Något jag reflekterade kring var
att pedagogerna som väljer att arbeta med denna metod behöver läsa på om det,
så de vet vad det går ut på. Under den
Globala dagen (personlig kommunikation, den 19 december
2017) nämnde de att det är en fördel att testa det med de äldsta barnen innan
man gör det med de yngre barnen när det ska prövas första gången för
pedagogerna eller i barngruppen.
Det jag uppfattade som negativt under
detta arbete var att vi behövde redovisa vårt arbete via en blogg. Jag kan
däremot tänka mig att arbeta med Storyline som arbetssätt i min kommande
yrkesroll, men då hade jag valt att till exempel sätta upp dokumentation på en
vägg istället för att blogga eftersom barnen kan vara delaktiga i detta.
Under detta arbete är det barn som
skapar karaktärerna till Storylinearbetet, men de ska också göra miljön till
karaktärerna (Lindberg, 2000). Detta var
något jag anser vara viktigt och en positiv sak, att barnen får vara med under
uppbyggandet av en Storyline. Detta gör även att barnen känner sig delaktiga
samtidigt de får ett stort inflytande (Skolverket,
2016) i alla händelser, men speciellt under uppstarten av arbetet.
Litteraturlista
Falkenberg,
C & Håkonsson, E (2004) Storylineboken Handbok för lärare. 1. uppl.
Malmö:
RUNA
Lindberg, E. (2000). Storyline: den röda tråden.
Solna: Ekelund.
Sverige. Skolverket (2016). Läroplan för förskolan
Lpfö 98. ([Ny, rev. uppl.]). Stockholm: Skolverket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar