onsdag 4 januari 2017

Skräp i havet, Händelse 3

När barnen en morgon kommer till förskolan har något hänt med deras hav. Det har blivit fullt av skräp och bläckfisken Ingvar har flyttat in i ett berg med skräp. Vi pedagoger observerar och lyssnar på barnens första reaktioner till vad som hänt med deras miljö. Titta chips säger ett av barnen och pekar på Pringles-röret som nu ligger på botten av havet. Flera av barnen pratar om att där är påsar och skräp i havet.

Vi sätter oss på mattan för en samling och pedagogen tar fram påsen med dykare David i. Det är Davids påse, säger ett av barnen. Pedagogen tar upp David ur påsen och barnen börjar genast prata med honom. Du måste till Flyt och Ingvar där har hänt något! Säger barnen. Pedagogen tittar på David och säger spännande till barnen ska vi simma ner? Pedagogen ber barnen hjälpa David att simma och tillsammans gör alla simrörelser och simmar sig ner i havet.

När David kommer ner i havet möter han bläckfisken Ingvar som är eld och lågor över att han har hittat ett nytt färgglatt ställe att bo på, Pringles-röret. Ett barn svarar att så bor inte bläckfiskar. Ingvar svarar barnet att fast man kan inte gå och sura för att det kommer saker tills ens hem utan han använder det till sitt hem. Då kommer sköldpaddan Flyt simmande, när Flyt kommer nära David säger han det är skräp över allt, med uppgiven röst. Flyt och Ingvar pratar med varandra och barnen om skräpet i deras miljö när det plötsligt hörs någon som skriker Hjälp. När ropet kommer gömmer sig Flyt bakom Ingvar och frågar David vad det var. De simmar ner till soporna och letar i dem, under tiden de letar säger ett av barnen titta, titta där, där är något. David ber barnet komma fram och hjälpa dem att titta i skräpet. Barnet tar upp skräpet och visar de andra barnen. Titta där något rött. Barnet visar för de andra att där är något i skräpet. David ber barnet att hjälpa fram det som är i skräpet. Barnet plockar i skräpet och får fram en krabba. Alla barnen börjar prata om att det är en krabba. David frågar krabban om varför den var i skräpet och krabban svarar argt att den fastnat i det och inte kom loss. Flyt frågar krabban om vad den heter och den svarar Berta och att den var på väg förbi här när hon fastnade i allt detta.

Eftersom barnen vid tillfället innan pratade mycket om krabbor valde vi att introducera vår tredje händelse med en krabba. Att utgå efter det barnen säger är något som påtalades på föreläsningen med Anna Hermansson (den 20/12-16) och även Lindberg (2000) skriver att man ska utgå från barnens kunskaper när man arbetar vidare i sin Storyline.

Flyt frågar barnen vad det är som har hänt och vad det är som hamnat i havet och låter barnen diskutera fritt om det. Efter ett tag frågar Flyt lite rädd barnen om det finns något man kan göra för att det inte ska komma skräp i havet? Barnen och karaktärerna pratar och diskuterar och kommer fram till att man kan plocka upp skräpet även om inte bläckfisken Ingvar tycker det är ett problem. Pedagogen frågar barnen om detta är något som kan hända på riktigt. Ett barn berättar att det är mycket skräp på stranden och i vattnet. De övriga barnen stämmer in och berättar om allt de har sett på stranden. Krabban Berta frågar barnen om de vill hjälpa henne att plocka upp skräpet. Barnen svarar att de kan hjälpa henne.

Pedagogerna och alla barnen klär på sig ytterkläder och tågar iväg till stranden. På stranden får alla barnen varsin påse och handskar och sen börjar de plocka upp skräp från stranden. "Verksamheten ska hjälpa barnen att förstå hur vardagsliv och arbete kan utformas så att det bidrar till en bättre miljö både i nutid och i framtid" (Skolverket 2016 s.7). Genom att samla skräp på stranden introducerar vi barnen i barngruppen för nummer 14 av de globala målen för hållbar utveckling, Hav och marina resurser. Det första av delmålen är att "Till 2025 förebygga och avsevärt minska alla slags föroreningar i havet, i synnerhet från landbaserad verksamhet, inklusive marint skräp och tillförsel av näringsämnen." (Globala målen 14,1), vi minskar föroreningarna i havet.

Efterhand som barnen tröttnar på att samla skräp får barnen avsluta och leka fritt på stranden tills det är dags att gå tillbaks till förskolan. Vi tar med skräpet till förskolan för fortsatt arbete. Väl tillbaks på förskolan upptäcker barnen att deras miljö har blivit av med skräpet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar