Barnen har sedan de
träffat Dykaren David och där efter skapat Sköldpaddan Flyt och bläckfisken
Ingvar pratat mycket om dem. Vi pedagoger har märkt att barnen lekt att de är
karaktärerna och att de bor i havet.
När vi nu skall fortsätta
vårt arbete skall barnen nu få skapa en havsmiljö där Flyt och Ingvar skall bo. Nu kommer påsen med dykare David fram. Han börja med att fråga barnen om de vet var Flyt och Ingvar bor och om
de vet hur det ser ut i havet där karaktärerna bor för att se vad de har för
kunskaper om havet.
Barnen kommer att delas
in i små grupper. Varje grupp skall få olika uppgifter när det kommer till
skapandet av havet. Att vi väljer att jobba i små grupper är för att de blir
svårt att låta alla skapa samtidigt då vi valt att bara skapa en havsmiljö som
vi sedan skall använda oss utav i vårt arbete om hållbar utveckling. En grupp
skall få börja skapandet och lägga grunden till vår havsmiljö genom att skapa
själva ”kulissen” och måla den. Då vår förskola har närhet till havet och
stranden skall en grupp få gå och plocka material på stranden som sedan kan
användas till skapandet av havsmiljön. Att låta barnen vara delaktiga i
skapandet av både karaktärer och miljö gör att storylinen blir deras (Lindberg,
2000). Slutligen skall en grupp barn
dekorera ”kulissen” med hjälp av materialet som barnen som varit på strand
tagit med sig tillbaka till förskolan.
Precis som när barnen
skapade karaktärerna kommer de även här få använda sig utav naturmaterial och
återvunnet material. Återvunnen plast kommer dock inte erbjudas då det kommer
att vara ”boven” vid senare tillfällen. Vi vill fortsätta lära barnen att man
inte alltid behöver använda sig utav nya saker utan att använda sig utav saker
som vi redan har sparar på jordens resurser. Precis som vid tillverkandet av
karaktärerna kommer här ett av målen i läroplanen in, att barnen med hjälp av
olika material, tekniker och redskap utvecklar sin förmåga att konstruera och
skapa (Skolverket, 2016).
I havet ropade alla
barnen, de bor i havet. Alla var överens om att Flyt och Ingvar bor i havet när
jag frågade dem. Barnen hade dock olika åsikter om hur det ser ut där de bor.
Ett barn som nyligen sett filmen Hitta Doris pratade om fiskarnas hem som
färgglatt och stort men även att det kan vara farligt. Ett annat barn tyckte
att havet känns mörkt och att tång är hal. Barnen skrattade glatt när någon
berättade en scen ur filmen om Doris. Fiska krabbor gillar jag var det någon
som sa och flertalet barn drog igång och pratade om när de brukar fiska
krabbor. Ett barn var snabb med att säga att krabbor gillar musslor. Någon tog
upp att de blivit brända av en brännmanet när det badat i havet. Jag låter alla
berätta om hur de tror att havet ser ut under ytan där våra karaktärer bor.
En och en fick de vänta på sin tur. När vi låter barnen vänta på sin tur blir det
ett sätt att lära barnen
att lyssna på andra och respektera andra. Vi pedagoger
ansvarar för att barnen aktivt deltar i ett demokratiskt arbetssätt (Skolverket,
2016). Efter detta delades barnen in i de mindre grupperna.
En av grupperna fick ta
på sig ytterkläder och ta en promenad ner till stranden med en av oss
pedagoger. Under promenadens gång samtalades det om Ingvar och Flyt och hur kul
det skulle bli att hitta saker till deras hem. Nere på stranden var det full
aktivitet på barnen och de hittade massor av snäckor och stenar i olika former
och storlekar som de gärna ville ha med tillbaka till förskolan. Genom att låta
barnen vistas i naturen får vi med utomhuspedagogiska ansatser. Att få en
relation till naturen genom att vistas i den kan öka chanserna till att skapa
ett miljöengagemang i framtiden hos barnen (Björklund, 2014).
En annan grupp fick gå ut
på gården en stund medan en annan grupp började skapandet av ”kulissen”.
Tillsammans med barnen plockades det fram olika återvunna material som barnen
sedan kunde välja fritt mellan. Vi valde naturmaterial, källsorteringsmaterial
som inte innehåller plast, giftfritt lim och färg. Garn, pappkartong, glas,
tyg, stenar, pinnar, toarullar, olika färger och är några av materialen som
barnen erbjöds att jobba och skapa med. Barnen hittade återvunna saker i plast
men vi förklarade att vi inte skulle använda oss utav saker av plast för att
det inte är bra för djuren och vattnet som djuren bor i. Att jobba med
återvunnet material är något som vi gör ofta här på förskolan. Vi har här ett
bra samarbete med barnens föräldrar som ofta kommer med material som vi kan
använda oss utav att skapa och bygga med. De lämnar även andra saker så som
möbler, böcker och kläder som de inte behöver längre till oss som vi kan
använda i vår verksamhet. Detta är även något som Björklund (2014) tar upp som
ett bra initiativ som gynnar vår miljö. Att inte hela tiden köpa nytt utan
återanvända är bra både för en hållbar miljö men även för en ekonomisk
hållbarhet. Vi pedagoger anser det viktig att barnen får en förståelse för att
miljön och vår inverkan på den. Barnen i gruppen diskuterade ihop sig om att
använda sig av pappkartong till att bygga ”kulissen” med. De vände och vred på
lite olika kartonger som fanns innan de bestämde sig för den slutliga. Där
efter började de måla med en blå färg inuti kartongen för att sedan måla lite
gröna växter. Barnen tycker det är kul att måla och ser fram emot när Ingvar
och Flyt flyttar in i sitt hem. När de var färdiga med målandet var det deras
tur att gå ut på gården och leka lite. Gruppen som varit på stranden hade även de
kommit tillbaka med sina fynd och var även de kvar ute och berättade för sina
kamrater om sitt besök på stranden.
Den grupp som var ute på
gården går nu in. Med sig tar de stenar och snäckor som den andra gruppen fått
med sig från sin strandpromenad. De kikar på det som deras kamrater har skapat.
Vilken fin blå färg säger någon. Titta de har gjort växter till dem med, nästan
som en gräsmatta för dem säger någon. De lägger upp materialet från stranden
och pratar lite om det som de andra har plockat på stranden. Ett musselskal får
dem genast att tala om krabbfiske igen. Att fiska krabbor är det roligaste som
finns utbrister någon glatt. Barnen tar fram lim och så börjar de att sätta
fast stenar och snäckor på ”kulissen” tills de är nöjda. Riktigt fint säger
någon och fortsätter med att här kommer Ingvar och Flyt att trivas. När detta
är klart slutar vi för dagen och fortsätter vårt arbete med Dykaren David,
bläckfisken Ingvar och sköldpaddan Flyt en annan dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar