måndag 2 januari 2017

Skapa havet, Händelse 2

Barnen har sedan de träffat Dykaren David och där efter skapat Sköldpaddan Flyt och bläckfisken Ingvar pratat mycket om dem. Vi pedagoger har märkt att barnen lekt att de är karaktärerna och att de bor i havet.
När vi nu skall fortsätta vårt arbete skall barnen nu få skapa en havsmiljö där Flyt och Ingvar skall bo. Nu kommer påsen med dykare David fram. Han börja med att fråga barnen om de vet var Flyt och Ingvar bor och om de vet hur det ser ut i havet där karaktärerna bor för att se vad de har för kunskaper om havet. 

Barnen kommer att delas in i små grupper. Varje grupp skall få olika uppgifter när det kommer till skapandet av havet. Att vi väljer att jobba i små grupper är för att de blir svårt att låta alla skapa samtidigt då vi valt att bara skapa en havsmiljö som vi sedan skall använda oss utav i vårt arbete om hållbar utveckling. En grupp skall få börja skapandet och lägga grunden till vår havsmiljö genom att skapa själva ”kulissen” och måla den. Då vår förskola har närhet till havet och stranden skall en grupp få gå och plocka material på stranden som sedan kan användas till skapandet av havsmiljön. Att låta barnen vara delaktiga i skapandet av både karaktärer och miljö gör att storylinen blir deras (Lindberg, 2000).  Slutligen skall en grupp barn dekorera ”kulissen” med hjälp av materialet som barnen som varit på strand tagit med sig tillbaka till förskolan.

Precis som när barnen skapade karaktärerna kommer de även här få använda sig utav naturmaterial och återvunnet material. Återvunnen plast kommer dock inte erbjudas då det kommer att vara ”boven” vid senare tillfällen. Vi vill fortsätta lära barnen att man inte alltid behöver använda sig utav nya saker utan att använda sig utav saker som vi redan har sparar på jordens resurser. Precis som vid tillverkandet av karaktärerna kommer här ett av målen i läroplanen in, att barnen med hjälp av olika material, tekniker och redskap utvecklar sin förmåga att konstruera och skapa (Skolverket, 2016).



I havet ropade alla barnen, de bor i havet. Alla var överens om att Flyt och Ingvar bor i havet när jag frågade dem. Barnen hade dock olika åsikter om hur det ser ut där de bor. Ett barn som nyligen sett filmen Hitta Doris pratade om fiskarnas hem som färgglatt och stort men även att det kan vara farligt. Ett annat barn tyckte att havet känns mörkt och att tång är hal. Barnen skrattade glatt när någon berättade en scen ur filmen om Doris. Fiska krabbor gillar jag var det någon som sa och flertalet barn drog igång och pratade om när de brukar fiska krabbor. Ett barn var snabb med att säga att krabbor gillar musslor. Någon tog upp att de blivit brända av en brännmanet när det badat i havet. Jag låter alla berätta om hur de tror att havet ser ut under ytan där våra karaktärer bor. En och en fick de vänta på sin tur. När vi låter barnen vänta på sin tur blir det ett sätt att lära barnen att lyssna på andra och respektera andra. Vi pedagoger ansvarar för att barnen aktivt deltar i ett demokratiskt arbetssätt (Skolverket, 2016). Efter detta delades barnen in i de mindre grupperna.
En av grupperna fick ta på sig ytterkläder och ta en promenad ner till stranden med en av oss pedagoger. Under promenadens gång samtalades det om Ingvar och Flyt och hur kul det skulle bli att hitta saker till deras hem. Nere på stranden var det full aktivitet på barnen och de hittade massor av snäckor och stenar i olika former och storlekar som de gärna ville ha med tillbaka till förskolan. Genom att låta barnen vistas i naturen får vi med utomhuspedagogiska ansatser. Att få en relation till naturen genom att vistas i den kan öka chanserna till att skapa ett miljöengagemang i framtiden hos barnen (Björklund, 2014).

En annan grupp fick gå ut på gården en stund medan en annan grupp började skapandet av ”kulissen”. Tillsammans med barnen plockades det fram olika återvunna material som barnen sedan kunde välja fritt mellan. Vi valde naturmaterial, källsorteringsmaterial som inte innehåller plast, giftfritt lim och färg. Garn, pappkartong, glas, tyg, stenar, pinnar, toarullar, olika färger och är några av materialen som barnen erbjöds att jobba och skapa med. Barnen hittade återvunna saker i plast men vi förklarade att vi inte skulle använda oss utav saker av plast för att det inte är bra för djuren och vattnet som djuren bor i. Att jobba med återvunnet material är något som vi gör ofta här på förskolan. Vi har här ett bra samarbete med barnens föräldrar som ofta kommer med material som vi kan använda oss utav att skapa och bygga med. De lämnar även andra saker så som möbler, böcker och kläder som de inte behöver längre till oss som vi kan använda i vår verksamhet. Detta är även något som Björklund (2014) tar upp som ett bra initiativ som gynnar vår miljö. Att inte hela tiden köpa nytt utan återanvända är bra både för en hållbar miljö men även för en ekonomisk hållbarhet. Vi pedagoger anser det viktig att barnen får en förståelse för att miljön och vår inverkan på den. Barnen i gruppen diskuterade ihop sig om att använda sig av pappkartong till att bygga ”kulissen” med. De vände och vred på lite olika kartonger som fanns innan de bestämde sig för den slutliga. Där efter började de måla med en blå färg inuti kartongen för att sedan måla lite gröna växter. Barnen tycker det är kul att måla och ser fram emot när Ingvar och Flyt flyttar in i sitt hem. När de var färdiga med målandet var det deras tur att gå ut på gården och leka lite. Gruppen som varit på stranden hade även de kommit tillbaka med sina fynd och var även de kvar ute och berättade för sina kamrater om sitt besök på stranden.

Den grupp som var ute på gården går nu in. Med sig tar de stenar och snäckor som den andra gruppen fått med sig från sin strandpromenad. De kikar på det som deras kamrater har skapat. Vilken fin blå färg säger någon. Titta de har gjort växter till dem med, nästan som en gräsmatta för dem säger någon. De lägger upp materialet från stranden och pratar lite om det som de andra har plockat på stranden. Ett musselskal får dem genast att tala om krabbfiske igen. Att fiska krabbor är det roligaste som finns utbrister någon glatt. Barnen tar fram lim och så börjar de att sätta fast stenar och snäckor på ”kulissen” tills de är nöjda. Riktigt fint säger någon och fortsätter med att här kommer Ingvar och Flyt att trivas. När detta är klart slutar vi för dagen och fortsätter vårt arbete med Dykaren David, bläckfisken Ingvar och sköldpaddan Flyt en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar