onsdag 11 januari 2017

Min reflektion - Anneli Hellner

Arbetet med storyline har både varit intressant och lärorik ur flera perspektiv. Jag hade aldrig hört talas om storyline innan och det är alltid kul att prova nya saker. Efter detta grupparbete är storyline ett arbetssätt som jag kan tänka mig att jobba med fler gånger då jag tyckte det var kul men att det även är ett bra sätt att låta barnen intressen komma fram och att de får leda utvecklingen av arbetet (Lindberg, 2000). Genom arbetet har barnen fått testa olika saker så som skapa, diskutera, experimentera, sopsortera, kunskap om återvinning och miljöproblem med mera. Undervisningen har skett både inomhus och utomhus. 
Genom vårt arbetssätt har vi fått med flera delar av läroplanen. Vi skall se till så att de som deltar i verksamheten får en rolig och lärorik upplevelse, vårt arbetssätt skall vara demokratisk och barnen skall kunna delta aktivt och barnen skall även med hjälp av olika redskap, tekniker och metoder skall barnen få utveckla sin förmåga att skapa (Skolverket, 2016). Under vårt arbete hoppas vi även att barnen utvecklat förståelse och ett intresse för att vi människor, samhället och naturen påverkas av varandra (Skolverket, 2016). Genom vårt arbete har vi kommit i kontakt med ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet vilka är de tre dimensionerna som vi i Sverige pratar om när det kommer till hållbarutveckling (Björklund, 2014).
Själva storylinearbetet i sig tycker jag är ett bra redskap att använda sig utav i verksamheten. Jag anser att för att ett sådant här arbetssätt skall funka bra så krävs det att man använder sig utav storylinsarbete ofta och inte vid enstaka tillfällen. Ju mer man använder sig utav det desto bättre blir man på det. Det som varit svårt tycker jag har varit att vi varit tvungna att vara både pedagoger och barn men förstår att det inte går att lösa på något annat sätt under dessa få veckor.
Referenser
Björklund, Sanne (2014). Lärande för hållbar utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.
Lindberg, E. (2000). Storyline: den röda tråden. Solna: Ekelund.

Sverige. Skolverket (2016). Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar