Arbetet med storyline har både varit intressant och
lärorik ur flera perspektiv. Jag hade aldrig hört talas om storyline innan och
det är alltid kul att prova nya saker. Efter detta grupparbete är storyline ett
arbetssätt som jag kan tänka mig att jobba med fler gånger då jag tyckte det
var kul men att det även är ett bra sätt att låta barnen intressen komma fram
och att de får leda utvecklingen av arbetet (Lindberg, 2000). Genom arbetet har
barnen fått testa olika saker så som skapa, diskutera, experimentera,
sopsortera, kunskap om återvinning och miljöproblem med mera. Undervisningen
har skett både inomhus och utomhus.
Genom vårt arbetssätt har vi fått med flera
delar av läroplanen. Vi skall se till så att de som deltar i verksamheten får
en rolig och lärorik upplevelse, vårt arbetssätt skall vara demokratisk och
barnen skall kunna delta aktivt och barnen skall även med hjälp av olika
redskap, tekniker och metoder skall barnen få utveckla sin förmåga att skapa
(Skolverket, 2016). Under vårt arbete hoppas vi även att barnen utvecklat
förståelse och ett intresse för att vi människor, samhället och naturen
påverkas av varandra (Skolverket, 2016). Genom vårt arbete har vi kommit i
kontakt med ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet vilka är de tre
dimensionerna som vi i Sverige pratar om när det kommer till hållbarutveckling
(Björklund, 2014).
Själva storylinearbetet i sig tycker jag är ett bra redskap
att använda sig utav i verksamheten. Jag anser att för att ett sådant här
arbetssätt skall funka bra så krävs det att man använder sig utav
storylinsarbete ofta och inte vid enstaka tillfällen. Ju mer man använder sig
utav det desto bättre blir man på det. Det som varit svårt tycker jag har varit
att vi varit tvungna att vara både pedagoger och barn men förstår att det inte
går att lösa på något annat sätt under dessa få veckor.
Referenser
Björklund, Sanne (2014). Lärande för hållbar
utveckling: i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur.
Lindberg, E. (2000). Storyline: den röda tråden. Solna: Ekelund.
Sverige. Skolverket (2016).
Läroplan för förskolan Lpfö 98. ([Ny, rev. utg.]). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar